2015. január 4., vasárnap

Hej regő rejtem, azt is megadhatja, az a nagy Úristen!

Szójáték: Regős - régi ős - rigel (Nimród csk. bal sarka) - regél - régi ős él - regöl - régi öl - régi őst öl... reggel (disznót). Ez utolsó feladvány is feloldható könnyen: Nimród az égen a Bikára tartja íját, ami keleten a disznónak felel meg.

Régi öl... Nimród tarsolya, ahonnan a tejút csillagai születnek.

De van egy regénk, ami él: rege a csodaszarvasról. Ez a csodaszarvas itt legel fölöttünk, minden télen. Ki ez a szarvas?
A gím szarvas a keleti holdház rendszerben a Skorpió második holdháza. Őt követi a Nyilas első holdháza a ló, majd a második, a dám szarvas vagy az őz. Ezen minőségek mindegyike a lelkiséget röpíti a forrás felé, ennek a csúcsa a csodafiú szarvas. Miért fiú? Mert ifjú... örökifjú, akár a lélek. 

Kerüljünk közelebb hozzá a regős énekek által. 

Kezdet:

Eljöttünk, eljöttünk szent István szolgái 
Régi szokás szerint, szabad-e megtartani. 
Haj regü rejtem, regü, regü, regü regü rejtem.

Eljöttünk Szent István szolgái,
 régi szokás szerint.
 El is mondánk Szent István énekét,
 ha kegyelmeiknek tetszenék.

Ne fuss, ne szaladj,
Szent István királyunk!
Mi sem vagyunk ördögök,
Hanem a te szolgáid.
Haj regő rajta,
Azt is megengedte
A nagy uristen!

Nem vagyunk mi rablók. 
Szent István szolgái; 
most jöttünk hideg útról, 
hideg mezejéről. 
Elfagyott kinek keze, kinek lába, 
kinek füle, kinek farka.

Nem sorolom tovább. Majd minden kezdetben Szent István követeinek tartják magukat a regősök. Dec. 26. István napja. Karácsony után ő az első névnap (a régi magyar névnaptárban 25-én nincs névnap, nem is lehet). A nyári napfordulóval szemben tehát itt is megidéződik a Korona, méghozzá a Déli Korona, melyet a Nyilas ősapánk ad át... Atillán keresztül Szent Istvánnak. Ezt a koronát kell működtetni, méghozzá szembeni nézet szerint: azaz Jészus, s a fölötte látszó Jánosi minőség (dec.27.) által. Vagyis ahol Szent Istvánt emlegetnek, ott egyben a Szent Koronát is emlegetik. 

(Csak érdekesség gyanánt: a szarvas ős nem éppen a katolikus egyház jelképe, és ugyebár azt erőltetik, hogy István kiirtotta az ősvallásunkat Rómáért. Fura, hogy ezek a regősök, akik ki is mondják, hogy a legrégibb varázslást hajtják most végre, Szent István szolgáinak nevezik magukat, nem? Sőt mi több, Szent István énekének nevezik a fehér mágia szövegét!?)

Látomás (hiszen révültek "most jöttünk hideg útról"... azaz a Tejútról, el is mondják mindjárt, hogy mit láttak.)


Emitt keletkezik
Egy fekete pázsit,
Abban legelészget
Csudafiu-szarvas
Csudafiu-szarvasnak
Ezer ága-boga,
Ezer misegyertya
Gyujtatlan gyulladjék,
Ojtatlan aludjék.
Haj regő rajta,
Azt is megengedte
A nagy uristen!

Amott eletkezik egy zöld pázsit,
 Azon legelészik csoda féle szarvas, 
Csoda féle szarvasnak ezer ága, boga, 
Ezer mise gyertya, 
Gyulladva gyulladjék, 
Soha el ne aludjék, 
Hej regü rejtem, regü, regü, regü rejtem.



1. Ahol keletkezik
Egy ékes, nagy út.
Amellett keletkezik
Egy halastó-állás.
Haj, regö, rejtem;
Regö, rejtem!

2. Azt is felfogá
Az apró sásocska.
Arra is rászokik
Csodafiú szarvas.
Haj, regö, rejtem;
Regö, rejtem!

3. Noha kimennél
Uram, Szent István király,
Vadászni, madarászni;
De ha nem találnál
Sem vadat, sem madarat,
Hanem csak találnál
Csudafiú szarvast.
Haj, regö, rejtem;
Regö, rejtem! 


4. Ne siess, ne siess,
Uram, Szent István király,
Az én halálomra!
Én sem vagyok
Vadlövő vadad.
Hanem én is vagyok
Az Atyaistentől
Hozzád követ.
Haj, regö, rejtem;
Regö, rejtem! 


5. Homlokomon vagyon
Fölkelő, fényes nap;
Oldalamon vagyon
Árdéli szép hold;
Jobb vesémen vannak
az égi csillagok.
Haj, regö, rejtem;
Regö, rejtem!


Fekete pázsit, zöld pázsit, halastó - állás... itt jelenik meg a szarvas. Mindhárom a sötét éjjeli égre vonatkozik, a halastó állás feloldása: a sarkcsillag körül keringő csillagképek rögzített állapota.

Ága bogának gyertyái a csillagok, jól tudjuk. Homlokán a születő fény, oldalán a Női minőség (analógia a bibliai teremtéstörténettel), jobb veséjén vannak az égi csillagok. Hold és a csillag (Vénusz) a teremtés első lépéseinek jelölője, a szél elem életre emelkedése.  

 Sok változatban jelenik meg az ökör:

Rőt ökör, régi törvény, 
haj, regő rejtem, 
azt is megengedte 
az a nagy úristen.

A kívánságok között is szerepel mindig a két kis ökör... Az ökör a Rák keleti megfelelője, azaz a nyári napforduló minősége, a legmagasabb önfeladás megjelenítője. Régi törvény... melyet legutóbb Jézus urunk hirdetett. 

Egy gondolat a párosítók helyénvalóságáról: itt még nincs szétvált nemiség, azaz kiket itt egybeolvasnak azok valóban egyek is lesznek. Itt még Ádám és Éva egy. (Nem is válik szét a nemiség, majd csak a Bikában.) 
Kitekintés:

Egy másfajta regös éneket is megpróbálunk feloldani, amiben nincs csodaszarvas:

Porka havak esedeznek, de hó reme róma,
Nyulak, rókák játszadoznak, de hó reme róma,

Nyulak-rókák játszadoznak... azaz Szűz-Oroszlán képviselet. A kis évre vetítve ez a Szent Istváni koronázás ideje, de ebben a sorrendben ez a precessziós nagy évre vonatkozik. A szemközti jegy épp a Halak-Vízöntő közti átmenetet jelöli... amiben mi épp benne vagyunk. 

"de hó reme róma" - valószínű ez nem a katolikus egyház megfékezésének varázsszava, bár lehetne. :-) Róma-róna. Nimród égi csillagképét rónakirálynak is nevezik. 



Szkíta szarvasok



Nem szeretnék belemerülni a témába, de egy dolgot érdemes itt megjegyezni. A szkíták vezető állata a szarvas... az a szarvas, ami a Nyilas csillagképhez vezeti az Ikreket. Az a szarvas, ami a Tejútból merít erőt. Az a szarvas, ami a összeköti a téli napfordulót és a nyári napfordulót. 

  






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése